< Tilbage

Sener og ligamenter15-10-2015 - 16:15

Ved skader i sener og ligamenter er det vigtigt med kontrolleret motion og ro

Muskler styrer bevægeapparatet ved sammentrækning og påvirkning af knogler. Ofte tilhæfter de dog ikke direkte på knoglen, men via en struktur kaldet en sene.

 

Ligamenter er meget tilsvarende sener blot uden tilknytning til muskulatur. Ledbånd er eksempler på ligamenter.

Biomekanisk kan man definere sener som strukturer, der overfører kræfter, mens ligamenter kontrollerer og begrænser kræfter.

 

Fælles for sener og ligamenter er deres tendens til at være det svage led i kraftoverførsel og kontrol af kræfter. De andre hovedrolleindehavere i biomekanikken er knogler og muskler som sjældnere beskadiges.

 

Sener og ligamenter har en utrolig styrke, som er opbygget efter samme princip som en stålwire. De opbygges af en samling af fibre, der hver for sig er svag, men samlet er de stærke og fleksible.

 

Hvis nogle af fibrene beskadiges, frigiver de stoffer, der fremkalder inflammation. Denne inflammation medfører smerte og yderligere beskadigelse af omkringliggende fibre. Ligesom ved ledskader er der altså tale om en proces, der er selvforstærkende og skadelig og som skal stoppes.

 

Behandlingen af sene og ligamentskader består af kontrol af både de overførende og kontrollerende kræfter, som de belastes med. Med andre ord er ro og kontrolleret motion vigtig ved skader i disse strukturer.

Inflammationen bør kontrolleres med kulde i den akutte fase og smertestillende antiinflammatorisk medicin.

Derudover kan helingen fremskyndes, og inflammationen kontrolleres ved indsprøjtning af medicin såsom PRP i sene eller ligament. Disse behandlinger har revolutioneret behandlingen af visse af disse skader de seneste år.

 

Forebyggelse

Skader i sener og ligamenter kan forebygges ved at hesteejer, rytter, smed og dyrlæge sammen gennemgår unghesten i træning og taler om, hvorledes kraftoverførsel og kraftkontrol belaster det enkelte individ mest. Her kan bygning, bevægelsesmønster, ridelighed og hovsundhed diskuteres.

 

Træningsintensiteten skal altid øges gradvist og langsomt. Det er vigtigt, at du husker at starte langsomt op efter pauser.

 

Underlaget skal hverken være for hårdt eller blødt. Nye undersøgelser viser dog, at det er vigtigt at underlaget tillader at hoven skrider en smule. Nye moderne underlag er ikke altid gode til at tillade dette, da de simpelthen er for effektive til at bremse hoven.

 

Når din hest har arbejdet hårdt skal du lære at føle dens sener igennem for ømheder og mønstre hesten dagen efter. Egentlige seneskader forløbes ofte af lette ømheder og haltheder.

 

Din hest skal skoes jævnligt med tilpas store sko. Det er vigtigt, at tåen ikke er for lang og dragterne for lave, da dette øger belastningen på bøjesener. Nogle gange vil din smed lette overrulningen ved at sko med rejst tå eller rollersko. Den meget stort gående dressurhest kan nogle gange have gavn af at blive skoet med aluminiumssko på forbenene for at undgå penduleffekten af tunge sko.

< Tilbage